Fyra skådespelare och en dansare arbetade under sex dagar i april 2014 med att få tag på nya lager i sina röster under laboratoriet ”Öppet arbetsrum” på Furuborg, Lumparland. Alla deltagarna tog in sina erfarenheter från utbildning och praktiskt arbete inom scenkonsten för att tillsammans lägga grunden för ett öppet arbete med rösten.
För att kunna arbeta med detta instrument – rösten – behövs andningen – en levande kropp som andas.
Jag hade just arbetat en dryg vecka med dansaren och koreografen Silvana Barbarin i Tuscania, Italien och ville delge mina helt konkreta erfarenheter av ett frigörande arbete med rörelse. Detta kombinerat med influenser från mitt arbete med Nadine George förberedde skådespelarna inför deras arbete med röst och text. De uppnådde en bredd och ett djup i sin utforskning som ledde fram till ett nytt förhållningssätt till det textliga – Macbeth – materialet och till en kroppslig erfarenhet och förståelse av textens betydelse.
Starka röster tonade ut i salen på Furuborg när vi presenterade monologer av Lady Macbeth och Macbeth sista kvällen. Mötet med åskådarna gav ny förståelse och Cathrine Frisk refererade till sångens och musikens värld i sättet att arbeta. Att inte ställa sig själv i vägen för det en vill förmedla men snarare öppna ett rum för betydelser.